Bygga, köpa eller hyra?

I dag skriver vi om bilar som vanligt. Vi pratar om hur det är att bygga sin egen bil, vad för regelbok man bör titta lite närmare i samt att det krävs både tid och tålamod för att få bilen klar. Samt att det är skillnad på ändrad och ombyggd bil, där den senare kräver stora förändringar och den förstnämnda måste prestera exakt som sitt original.

Alarm bilnyckelMånga är sugna på att bygga till och bygga om sina bilar, särskilt om det är en äldre bil som är rolig att meka med. Bland annat kan man med hjälp av

Sarholms Laserskärning för att få just sina bildelar skräddarsytt skurna och därmed också med ett distinkt utseende. Men innan man börjar bygga om alldeles för mycket kan det vara bra att veta hur reglerna ser ut när det gäller just ombyggnationer av bilen. Visst, du kanske vill att din bil ska se ut som De Lorean från Tillbaka till framtiden, men det är inte bara att bygga hur som helst.

Att bygga sin egen bil kräver både tid och tålamod, enligt en artikel i Hela Hälsingland. Det kan ta så lång tid som hela fem år och mer än så, innan bilen känns riktig och rätt att dessutom köra med på vägarna. I samma nyhet kan vi läsa att det är lätt att ”köra fast” och tappa orken, därför gäller det att göra det i sin egen takt. När bilen väl är klar är det nog värt det, känslan och stoltheten. Att köra en bil som man själv har byggt, det är nog inte en upplevelse att underskatta.

Det bästa är att hålla koll på SFRO, och det helst innan man sätter igång med sitt drömprojekt – för där står vad som är tillåtet och inte tillåtet vad gäller ändringar och ombyggnationer. SFRO står för Sveriges fordonbyggares riksorganisation, och är en ideell organisation som nyligen släppt en ny bygghandbok. Där kan man läsa om hur det till exempel är skillnad mellan huruvida ett fordon är ombyggt eller ändrat – en distinktion som ger visar vägen till olika regler och villkor. För att ett fordon ska räknas som ombyggt ska det vara väldigt ombyggt – något som folk ofta underskattar. Mer om detta kan man med fördel läsa om i denna artikel från LT.

  • Det räcker inte att byta hjul, fjädring och trimma motorn för att det ska räknas som ombyggt – då är det endast ändrat
  • Man måste ändra betydligt fler saker, exempelvis byta motor, växellåda, bakaxeln och hela bromssystemet
  • För ett ändrat fordon ska bilen klara exakt samma krav som originalet

bauta100-16x9Fler och fler tyskar skippar att äga egen bil

Men alla vill eller kan inte äga en bil. Särskilt i större städer väljer många att inte äga sin egen bil. I en artikel i Svenska Dagbladet kan vi läsa om hur fler och fler tyskar nobbar idén på att äga en egen bil, från att landet har varit bilens mekka. I tyska storstäder går nämligen nya inköp av bil neråt, medan fler och fler väljer att dela bil med andra via olika sorters tjänster. Vissa bilföretag försöker haka på denna trend och hitta någon form av lönsamhet i detta med bildelning, eller leasing och liknande.