Volvo PV444

I många svenskars ögon finns det två inhemska bilar som har status som nationalklenoder. Den ena är amazonen, och den andra är Volvo PV444. PV:n  var den första av dessa modeller, och tillverkades i olika varianter fram till 1966.

Andra världskrigets resursbrist fick Volvo att börja planera för en liten, bränslesnål bil; med tidens mått mätt, alltså. 1944 presenterades den första prototypen i Kungliga tennishallen i Stockholm 14 000 besökare per dag kom för att se bilen, och många förhandsbeställningar togs emot.

Det dröjde dock till 1947 innan de första bilarna rullade ut från fabrikerna. De första 2300 av dessa såldes med förlust, eftersom priserna för dem hade bestämts redan tre år tidigare. På sikt var modellen dock långt ifrån någon förlustaffär för Volvo.

PV444, den första modellen och den som kommit att bli synonym med begreppet PV, var Volvos första fyrcylindriga modell på många år. Den hade två dörrar, och plats för fyra passagerare. Inspirationen till designen kom från samtidens amerikanska bilar, inte minst Pontiacs 40-talsmodeller. Många av de som var aktiva i arbetet med att ta fram den nya bilmodellen hade också en bakgrund i USA. Detta gällde bl.a. chefsdesignern Helmer Pettersson.

Efterföljarna

PV 444 ersattes 1958 av PV544, i efterdyningarna av den helt nya modellen Volvo 121:s (Amazon) lansering 1956. Redan innan dess genomgick modell 444 dock flera förändringar, även om karossen genom alla år förblev densamma.

PV444 blev också utgångspunkten för en annan av Volvos mer kända modeller: Volvo Duett. Denna lanserades 1953 och byggde på samma teknik som PV444. Duetten var dock betydligt rymligare, och utvecklades för att kunna användas både av yrkesfolk och privatpersoner. Televerket köpte in orange duetter, posten gula med svart front och försvaret gröna med en lucka i taket för flygspaning. Duetten är känd för den delade bakluckan, med två dörrar som öppnades som ett skåp, men det fanns också en variant med hel bakdörr.